Online nákup ojetých aut na prodej v roce 2022
Vyskočila na Vás nabídka „ojetá auta na prodej“, a přemýšlíte o koupi nového vozu? Jak nejlépe vybrat, aby šlo o co nejkvalitnější vůz, který se za první zatáčkou nerozsype? Níže se můžete podívat na to, jak byste měli postupovat a na co si dát případně pozor.
Jak takové auto vůbec najít?
V 21. století, kdy internet vládne světu, se již nemusíte jezdit osobně podívat do každého bazaru či k soukromému prodejci na to, v jakém je stavu, jestli je to vůbec to, co jste hledali a další. Díky on-line nabídkám si jako první vyhlédnete vůz, který vyhovuje Vašim požadavkům, porovnáte ho s ostatními nabídkami stejného vozidla díky různým srovnávačům nabídek, a až teprve jak si vyberete, se vydáte na cestu k obhlídce vozidla.
Bazar či soukromník?
Mezi těmito dvěma možnostmi se rozhoduje téměř každý zájemce při koupi ojetého vozu. Avšak na to neexistuje jednoznačná odpověď. Pokud chcete mít koupi auta co nejjednodušší, tak je lepší zvolit bazar, kde za Vás většinou zařídí veškeré potřebné náležitosti. Nákupem u soukromníka máte naopak šanci ušetřit, protože odpadá provize autobazaru. Když kupujete auto u soukromníka, je také větší šance, že uvidíte skutečný stav auta. Některé bazary mají v tomto ohledu poněkud pošramocenou pověst kvůli stáčení tachometrů a vydávání bouraných aut za „téměř nová po důchodci“.
Pozor: Ať už zvolíte jakoukoli možnost, vždy je důležité si před samotnou koupí prohlédnout a prověřit stav vozidla.
Kontrola před koupí
Většina lidí velmi dobře autům nerozumí, proto je mnohem lepší si s sebou na prohlídku vozidla vzít zkušeného automechanika. Automechanik oproti Vám dokáže rozpoznat i lehce přehlédnutelné vady. Pokud někoho takového nemáte, můžete si takového člověka buď zaplatit nebo posoudit vozidlo sami.
Nejprve prozkoumejte vizuální stav vozidla zvenku. Podívejte se, jestli má lak na všech částech vozidla stejnou barvu, jestli některé díly nenesou známky demontáže a následné montáže nebo jestli jsou spáry na obou stranách vozidla stejně široké. Je také možnost koupit si měřič tloušťky laku (dají se sehnat už kolem 500 Kč) a změřit tloušťku laku. Ta by měla být na všech částech vozidla přibližně stejná. Pokud by měl nějaký díl výrazně vyšší tloušťku laku, je možné, že vozidlo bylo v tom místě bouráno.
Můžete se zaměřit i na větší detaily. Například na šroubky, které drží blatník, a které lze vidět pod kapotou. Obvykle jsou tyto šroubky nastříkané společně s okolím. Pokud je tomu na jedné straně jinak, nebo jsou šroubky „ožvýkané“, může to být známka toho, že daný díl někdo měnil.
Je také nutné zkontrolovat korozi na vozidle. Nejčastěji se koroze objevuje na podvozku, výfuku, spodních okrajích dveří nebo lemech blatníků. Pokud zjistíte zvýšenou korozi, tak raději dejte ruce od takového auta pryč.
Dále je třeba pořádně prohlédnout interiér vozu, jestli nenese známky nadměrného opotřebení, které nekorespondují s udávaným nájezdem vozidla. Prohlédněte si zejména volant, sedačku řidiče nebo řadící páku. Pokud je udáván relativně nízký nájezd, ale části interiéru vykazují značné opotřebení, je pravděpodobné, že byl tachometr stočen. Zkontrolujte také, zda interiér nenese známku výměny airbagů. To by značilo poměrně vážnou nehodu v minulosti.
Pokud provedete výše zmíněné kontroly a máte pocit, že auto je v dobrém stavu, můžete vůz zakoupit.